Gurdjieff: Omul ÅŸi literatura
​
de James Moore
"Am de vânzare o piele foarte bună pentru cei care vor să-È™i facă singuri pantofi."
G I Gurdjieff
Cine a fost George Ivanovitch Gurdjieff? Scriitor? Coregraf? Psihiatru? Muzician? Doctor? Maestru bucătar? El sfidează clasificările: deÅŸi este clar că a reunit segmente ale cunoaÅŸterii acroamatice adunate de-a lungul unei cercetări de 20 de ani în Asia; ÅŸi a adus în Vest o metodologie pentru posibila evoluÅ£ie a conÅŸtienÅ£ei, în cadrul unei cosmologii uimitoare. Chemarea lui a fost radicală. TreziÅ£i-vă! TreziÅ£i-vă din nebănuitul vostru somn hipnotic, treziÅ£i-vă la conÅŸtienţă ÅŸi conÅŸtiinţă.
​
Cu mai bine de 100 de ani în urmă, Gurdjieff era un băiat sărman în neînsemnatul oraÅŸ Kars, aflat la frontiera Ruso-Turcă; în zilele noastre numele lui a devenit un simbol, care (precum Darwin, Marx, Freud sau Einstein) este în mod absurd conceput ca fiind auto definitoriu. Cei care acum cu greutate i-ar aloca rolul de "inspirator al miÅŸcării ecologiste" sau "iniÅ£iator al terapiilor contemporane eupsichiene", deÅŸi - fără îndoială au întrezărit unele aspecte – nu înÅ£eleg nici nivelul, nici traiectoria tradiÅ£iilor religioase.
​
Pentru o perspectivă mai apropiată de adevăr asupra lui Gurdjieff trebuie să ne îndreptăm spre cercul său de discipoli devotaÅ£i, care au plătit prin efort pentru cunoaÅŸterea interioară. AceÅŸtia au fost bărbaÅ£i ÅŸi femei atraÅŸi nu de un sistem autosusÅ£inut de noÅ£iuni abstracte ci de o fiinţă de statură Rabelaisiană; de energiile fine pe care le avea la dispoziÅ£ie, de compasiunea sa; de capacitatea sa de a transmite o practică. Jurnalele ÅŸi autobiografiile lor reprezintă o literatură bogată ÅŸi unică. Gurdjieff este destinat inevitabil istoricităţii, totuÅŸi într-un fel se eliberează, ieÅŸind la iveală cu coeziunea ÅŸi prezenÅ£a unui mit.
​
Întîlniri cu Gurdjieff
​
Nu există o biografie definitivă a lui Gurdjieff, ÅŸi nici nu este în perspectivă (1). S-a născut la Alexandropol aproximativ în 1866 ÅŸi ÅŸi-a făcut apariÅ£ia pentru prima dată în luminile rampei în 1912 la Moscova. Să-l întîlneÅŸti era întotdeauna un test: prima întîlnire - cu siguranţă pentru cei care au devenit discipolii lui – era axa după care întreaga lor viaţă se schimba; apoi, în următorii ani, o fiinţă cu toate slăbiciunile inerente omului raspundea, mai mult sau mai puÅ£in adevărat, cerinÅ£elor insistente ale lui Gurdjieff. Acolo se desfaÅŸoară drama. Cât pentru noi nu putem trăi decît aici ÅŸi acum; ÅŸi totuÅŸi, în măsura în care printr-un act interior de compasiune împărtÅŸim experienÅ£a elevilor săi, memoriile lor păstrează o valoare deasupra celei pur istorice.
​
Compozitorul Thomas de Hartmann (1886-1956) ÅŸi soÅ£ia sa Olga au fost discipolii intimi ai lui Gurdjieff ÅŸi însoÅ£itorii lui timp de 12 ani si datorită lui muzica lui Gurdjieff a ajuns la noi. În "ViaÅ£a noastră cu Dl. Gurdjieff" ei ne împărtăşesc călătoria pe care au făcut-o împreună: din Petrograd, cuprins de criză în 1917, traversînd munÅ£ii Caucaz pînă la Tiflis, ajungînd în sfîrÅŸit la Paris în 1922. Scrierea lor este caracterizată de o simplitate ce uneori se apropie de naivitate, dar impresia despre Gurdjieff este cu atît mai izbitoare. Il întîlnim trecînd cu imparÅ£ialitate , aproape pe neobservate ,prin situaÅ£ii confuze ÅŸi furtuni fraticide; întîmpinînd fiecare dificultate ÅŸi pericol ca pe o nouă oportunitate de învăţătură practică.
​
În octombrie 1922 Gurdjieff preia domeniul Prieuré din Fontainebleau-Avon, un castel situat pe o suprafaţă de 200 de acri; aici a creat imediat condiÅ£ii fără precedent în Europa pentru studiul de sine. Gurdjieff a avut o relaÅ£ie specială cu copiii elevilor săi, având grijă de educaÅ£ia acestora în adevăratul sens al cuvântului. Câteodată îi provoca, alteori îi îndruma cu mare delicateÅ£e către o cunoaÅŸtere interioară vitală. Întotdeauna învăţătura sa conÅ£inea un element de surpriză ÅŸi pecetea practicii. De la vârsta de 11 până la 15 ani Fritz Peters (1913-1980) a locuit la Prieure, ÅŸi în lucrarea sa plină de prospeÅ£ime "AdolescenÅ£a împreună cu Gurdjieff “, el retrăieÅŸte această experienţă specială.
​
În primăvara anului 1924 Gurdjieff vizitează Statele Unite ale Americii împreună cu elevi pregătiÅ£i de el pentru a organiza demonstraÅ£ii publice ale dansurilor sale sacre; influenÅ£a lor a fost majoră asupra unor intelectuali de marcă. Dansurile au impresionat profund ÅŸi pe tânărul englez Stanley Nott (1887-1978) ce avea un trecut diferit, mai simplu: a călătorit în întreaga lume muncind din greu în diverse domenii ÅŸi a cărui sensibilitate a fost diminuată de suferinÅ£ele sale din tranÅŸee. "Aici " scrie Nott, "am găsit ceea ce căutam la capătul pământului “. Loialitatea sa faţă de Gurdjieff s-a dovedit a fi pe viaţă ÅŸi unică ; el a petrecut multe veri la Prieure, ÅŸi în "Învăţăturile lui Gurdjieff " transmite atât experienÅ£ele sale interioare cât ÅŸi cele exterioare cu o vigoare boswelliană. El include în totalitate comentariul penetrant (deÅŸi nu definitiv) al prietenului său A.R.Orage la cartea lui Gurdjieff "Belzebut".
​
În decada 1925 la 1935 Gurdjieff s-a dedicat scrierilor sale, realizate în gălăgioasa atmosferă de la Café de Paix. Aici, în primavara lui 1932, el a fost întâlnit de autoarea americană Kathryn Hume (1900-1981) cea care a devenit mai târziu faimoasă cu romanul "Povestea călugăriÅ£ei”; ea a tânjit să devină eleva personală a lui Gurdjieff, dar au trecut aproape patru ani înainte ca persistenÅ£a ei să fie răsplătită. Autobiografia ei "Å¢inutul nedescoperit " evocă din plin experienÅ£a sa într-un grup special de patru femei (toate sofisticate, avant-gardiste ÅŸi singure- unele lesbiene declarate), care se întâlneau zilnic în apartamentul lui Gurdjieff din str. Labie. Stilul ei este când dulceag când vibrant. Umanitatea lui Gurdjieff ÅŸi capacitatea sa de lucru cu diverse tipuri de oameni este puternic transmisă, ca ÅŸi angajamentul emoÅ£ional al grupului, atât între ele cât ÅŸi faţă de învăţătorul lor. Au numit micul lor grup ‘Frânghia’ pentru a nu uita niciodată interdependenÅ£a lor în ascensiune.
​
Îndemnat să părăseasca Parisul înainte de intrarea germanilor în 1940, Gurdjieff a ales să rămână în modestul său apartament din str. Colonels-Renard 6. DeÅŸi avea peste 70 de ani, el nu îÅŸi cruÅ£a energia sa: dând sfaturi individuale; predând o nouă serie de dansuri sau "MiÅŸcări " la sala Pleyel; ÅŸi menÅ£inând cumva în aceste timpuri nesigure ospitalitatea patriarhală a îndrăzneÅ£elor sale ospeÅ£e. Interesul francez în ceea ce-l priveÅŸte pe Gurdjieff – în trecut fiind neânsemnat – creÅŸte rapid acum, atrăgând catre el mulÅ£i intelectuali, printre care ÅŸi Rene Zuber (1902-1979) regizor de film. Micul său volum "Cine eÅŸti Domnule Gurdjieff? " este o meditaÅ£ie calmă ÅŸi deosebită: confruntat cu enigma lui Gurdjieff ÅŸi profund preocupat să-l situeze în relaÅ£ie cu creÅŸtinismul, Zuber este în mod repetat adus înapoi să se interogheze pe sine însuÅŸi.
​
Cinsprezece luni înaintea morÅ£ii lui Gurdjieff, J.G.Bennett (1897-1974) care l-a întâlnit pentru scurt timp în 1920, a stabilit un contact mai serios – deÅŸi în mod necesar întermitent. Elizabeth Mayall (1918- 1991) cea care mai tîrziu va deveni soÅ£ia lui Bennett, a putut să locuiască în Paris începînd cu ianuarie 1949, participând pe deplin la lumea unică din Str. Colonels-Renard. Aici, la ultimele cine ale lui Gurdjieff, misteriosul său ritual "Toastul IdioÅ£ilor " a servit ca vehicul pentru ultimele ÅŸi intensele învăţături individuale. " IdioÅ£i în Paris " jurnalul neprelucrat al familiei Bennett evocă cu o onestitate aproape dureroasă ÅŸi directă ultimele o sută de zile din viaÅ£a lui Gurdjieff ÅŸi lupta aspră a discipolilor lui pentru înÅ£elegere. Gurdjieff a murit în Neuilly pe 29 octombrie 1949.
​
Învăţătura
​
Atunci ce anume a fost Învăţătura lui Gurdjieff? Åži deÅŸi întrebarea pare să promită clarificări, ea este denaturată de însăşi rigoarea sa: ca ÅŸi cucuta, timpul omoară versiunile autorizate, iar Gurdjieff nu a emis niciodată vreuna. "Eu predau " a spus aforistic, "că atunci când plouă, străzile se udă ". Puterea însufleÅ£itoare a ideilor sale determină momentul, circumstanÅ£ele, tipul ÅŸi starea elevului. O cerere constantă a sa este CunoaÅŸte-te pe tine însuÅ£i, careia îi aduce ca dovezi o metafizică, o metapsihologie ÅŸi o metachimie care în mod absolut desfid o scurtă expunere: o tipologie umană, o fenomenologie a conÅŸtiinÅ£ei ÅŸi o scală cvasi-matematică ce leagă macrocosmosul de microcosmos. Acest aparat complex este iluminat de o idee fundamentală: aceea că Omul este chemat să facă eforturi pentru a se perfecÅ£iona pe sine, în slujba sacrului nostru Univers viu.
​
Putem oare să regăsim ecouri ale operelor lui Pitagora sau Platon, Cristos sau Milarepa; să vedem anumite paralele limitate cu personalităţi moderne cum ar fi Mendeleev, Sheldon, Vernadsky, Watson? E uÅŸor să ne rătăcim ÅŸi să pierdem cursul căutărilor noastre într-un labirint de comparaÅ£ii ÅŸi în filogenia ideilor. Gurdjieff însuÅŸi nu era mulÅ£umit de cuvinte; MiÅŸcările ÅŸi dansurile sale sacre erau simultan o prezentare simbolică a legilor universale ÅŸi un domeniu pentru cercetarea individuală. Când, apropiindu-se de 60 de ani se îndreaptă către scris, operele sale erau mai mult euristice decât descriptive, iar forma lor total neaÅŸteptată. Mai întâi o epopee cosmologică de un tip special, iar apoi o autobiografie deosebită.
​
"Povestirile lui Belzebut către nepotul său " este capodopera lui Gurdjieff ÅŸi nici o altă carte nu ne aduce mai aproape de el. Cititorii care se pot ridica la dubla provocare a profundităţii sale ÅŸi a aproape intenÅ£ionatei dificultăţi stilistice; care pot face apel mereu la atenÅ£ia fină necesară – vor găsi aici codificate toate ideile psihologice ÅŸi cosmologice ale lui Gurdjieff, precum ÅŸi o critică fundamentală.
​
Într-o lungă călătorie cu o navă spaÅ£ială, Belzebut, plin de umor transmite înÅ£elegerea sa asupra a "Tot ÅŸi Toate " către nepotul său Hassein. Prin perspectiva sa imparÅ£ială ÅŸi plină de compasiune vedem viaÅ£a pe pământ ca de la o mare distanţă, cu o claritate microscopică. Parcurgând milenii ÅŸi de-a lungul continentelor, vedem Omul într-un somn adânc, orbit ÅŸi fără scop zbătându-se ÅŸi suferind, sfâÅŸiat de război ÅŸi pasiune, distrugând tot ce atinge; ÅŸi totuÅŸi, printr-o ciudată eroare a naturii sale, agăţându-se cu ingeniozitate tocmai de acele instrumente care rănesc, tiparele care trădează.
​
O imagine dezolantă? Fără îndoială. Åži în mâinile altuia decât Gurdjieff ar fi putut fi în mod crud nihilistă. Dar Gurdjieff ne cheamă la viaţă. Este geniul său să facă să plutească o speranţă obiectivă ca o Arcă pe aceste ape întunecate. Ne lasă moÅŸtenire uriaÅŸa figură a lui Belzebut, a cărui prezenţă indică omului ceea ce ar putea să fie: cu recunoÅŸtinţă conÅŸtient de sclipirea divină din adâncurile sale, ÅŸi străduindu-se prin eforturile conÅŸtiente către împlinirea adevăratului său loc în planul cosmic.
​
​
În următoarea sa carte "Întâlniri cu Oameni remarcabili " Gurdjieff evocă prima ÅŸi cea mai puÅ£in cunoscută perioadă din viaÅ£a sa; adolescenÅ£a sa în Kars sub influenÅ£a benefică a tatălui său ÅŸi a primului său tutore decanul Borsh; apoi tinereÅ£ea sa dedicată, sub multe înfăţişări, unei neistovite căutări a cunoaÅŸterii reale ÅŸi universale. Limbajul său este viu ÅŸi simplu, dezvăluindu-ne Å£inuturile Transcaucaziei ÅŸi ale Asiei Centrale, chiar ÅŸi când sugerează o geografie paralelă a psihicului uman, ÅŸi ruta pe care a urmat-o pentru a-l penetra.
​
Călătorim către interior, în compania prietenilor din tinereÅ£e ai lui Gurdjieff – prinÅ£i, ingineri, doctori, preoÅ£i – oameni remarcabili nu prin aparenÅ£a lor exterioară ci prin ingeniozitatea, stăpânirea de sine ÅŸi compasiunea lor. Îi vedem ca ÅŸi cum am fi faţă în faţă; cuvintele lor pătrund în noi, ca ÅŸi când ne-ar vorbi direct, într-un moment de liniÅŸte intimă.
​
Astfel Gurdjieff, după ce a curăţat terenul cu uimitoarea critică a lui Belzebut, ne oferă acum materialul său pentru o nouă creaÅ£ie – nimic altceva decât greaua noastră viaţă cotidiană, dar pusă sub semnul întrebării ÅŸi plasată în serviciul unui scop, care, prin inteligenÅ£a ÅŸi elevaÅ£ia sa, este cu adevărat uman.
​
Între 1915-1918 Gurdjieff dă în mod liber grupurilor sale din Rusia, esenÅ£a uimitoare a unor date exacte care l-au costat 20 ani de cercetare. În acele vremuri, din rândurile studenÅ£ilor săi se evidenÅ£iază Piotr Demianovich Ouspensky (1878-1947), ziarist, matematician, intelectual; deja celebru prinlucrarea sa "Tertium Organum". Contextul epocii, cu distrugerile în masă ÅŸi contradicÅ£iile sălbatice a ascuÅ£it foamea de o viată pentru valori ÅŸi cunoÅŸtinÅ£e de un ordin diferit."În căutarea miraculosului” a fost publicată post-mortem; în trei din cele patru părti, cuprinde cuvintele exacte ale lui Gurdjieff, păstrate din zilele acelea ÅŸi prezentate în mod uimitor. Sprijinită de însuÅŸi Gurdjieff, această lucrare oferă fără îndoială cea mai accesibilă relatare a ideilor sale psihologice ÅŸi cosmologice, aducându-ne, cât de aproape poate o carte să ne aducă, de condiÅ£iile speciale ale unui grup. Starea copleÅŸitoare de ÅŸoc, emoÅ£ie ÅŸi revelaÅ£ie care l-a mistuit pe Ouspensky în 1915, va fi transmisă prin aceste propoziÅ£ii ÅŸi diagrame către oamenii din fiecare generaÅ£ie care caută în secret (indiferent de condiÅ£iile externe cu care trebuie să se confrunte).
​
Jeanne de Salzmann a devenit eleva lui Gurdjieff în Tiflis în 1919 iar în cei 30 de ani a participat la fiecare distribuÅ£ie succesivă a Lucrului său, chiar având responsabilitatea grupurilor acestuia în ultimii zece ani de viaţă. În "Imagini din lumea reală "ea a adunat peste 40 dintre cele mai importante “maxime “ date de Gurdjieff între anii 1917-1930. Datorăm păstrarea acestora memoriilor educate ale discipolilor săi, carora le era interzis să noteze cuvânt cu cuvânt. Dacă acestea nu sunt ad-literam cuvintele lui Gurdjieff, este în mod clar vocea sa autentică ce transmite inconfundabila sa provocare.
​
Abordări ale lui Gurdjieff
​
Nimeni – fie îi raspunde fie reacÅ£ionează împotriva lui Gurdjieff – nu poate măsura intensitatea intelectului său fără a primi un ÅŸoc. Este una dintre puÅ£inele voci valabile, care, "trecând printr-o diversitate de ecouri, îÅŸi păstrează propria rezonanţă ÅŸi puterea sa de acÅ£iune "(2). Să auzim atunci câteva "abordări "precise, reformulări tematice ÅŸi lirice – recunoscându-le drept ecouri, totuÅŸi luând la cunoÅŸtiinţă legitimitatea lor profundă într-o tradiÅ£ie vie, încredinÅ£ată oamenilor vii.
​
După patru ani petrecuÅ£i ca discipol apropiat al lui Gurdjieff, P.D.Ouspensky ÅŸi-a expus ideile sale în Anglia ÅŸi America vreme de un sfert de secol. În "Psihologia posibilei evoluÅ£ii a omului " el extrage din învăţătura integrală a lui Gurdjieff esenÅ£a sa psihologică, prezentând-o fără aromă sau parfum în numai 92 de pagini. Această formulare, bazată pe notele lui Ouspensky, este atât de lucidă ÅŸi echilibrată încât promite să rămână pentru totdeauna de neegalat ca o introducere ÅŸi un memoriu –ajutător.
​
SenzaÅ£ia unei experienÅ£e efective a unui elev – ce lipseÅŸte în mod evident din sumarul de teorie al lui Ouspensky – este suplinită în "Aventuri cu Idei " de către Kenneth Walker (1882-1966). Aceste calde amintiri schiÅ£ează cu uÅŸurinţă învăţătura psihologică ÅŸi cosmologică a lui Gurdjieff, în contextul celor 24 de ani de studiu cu Ouspensky în Anglia. Formarea ÅŸtiinÅ£ifică a lui Walker (a fost de trei ori profesor Hunterian de chirurgie la Colegiul Regal de Chirurgie), măreÅŸte interesul în receptarea sa pentru ideile ezoterice.
​
Oamenii sunt în mod tragic divizaÅ£i, dar toÅ£i cei care îÅŸi doresc pot împărtăşi întrebarea existenÅ£ială primordială : cine sunt eu, ÅŸi care este semnificaÅ£ia ÅŸi scopul vieÅ£ii umane? MăreÅ£ul edificiu al Învăţăturii lui Gurdjieff se bazează pe fundaÅ£ia de nezdruncinat a acestei întrebări inocente. Tema este în mod calm dezvoltată în "Catre trezire " de Jean Vaysse (1917-1975) un pionier al chirurgiei pe cord deschis ÅŸi al transplantului, ÅŸi un elev apropiat al lui Gurdjieff la Paris. Ultimul capitol schiÅ£ează pentru prima dată exerciÅ£iile lui Gurdjieff ce leagă atenÅ£ia cu senzaÅ£ia corporală.
​
Muntele, înrădăcinat în pământ, piscul ridicându-se spre rai este un simbol străvechi al aspiraÅ£iilor ÅŸi năzuinÅ£elor omului. Rene Dumal (1908-1944) care a învăţat cu Gurdjieff la Paris în timpul războiului a scris subtila ÅŸi umoristrica sa alegorie "Muntele Analog " în limbajul unui poet ÅŸi al unui alpinist pentru a ne reaminti de ciudata ascensiune interioară la care suntem chemaÅ£i. DeÅŸi a murit tânăr, lucrarea sa confirmă impactul asupra literaturii franceze moderne.
​
Anii următori trebuie să sporească inevitabil interesul ÅŸtiinÅ£ific pentru Gurdjieff. Deoarece Învăţătura sa este bazată pe experienţă; deoarece există pericolul de a confunda nivelele; un intelectual cu o neânÅ£elegere fundamentală sau chiar părtinitoare, o poate înflori atât de bine – perspectiva nu este în întregime binevenită. Åži totuÅŸi, unii auguri sunt buni; Michel Waldberg în "Gurdjieff : o abordare a ideilor sale " trasează cu iscusinţă asupra tututor textelor majore, izbutind o lucrare populară de sinteze ÅŸi comentarii care stabileÅŸte un standard real.
​
Åži Acum?
​
Gurdjieff a preferat Astăzi mai mult ca Ieri; el nu ne-a invitat nici să-l analizăm nici să-l idolatrizăm, ci să ne căutăm pe noi înÅŸine. Întorcându-ne iar ÅŸi iar la Belzebut, ni se pare că auzim vocea puternic umană a autorului proiectată asupra ‘ NepoÅ£ilor ‘ – elevilor noului mileniu; generaÅ£iile următoare care nu l-au putut întâlni, dar care poartă seminÅ£ele ideilor sale într-un viitor necunoscut. Åži totuÅŸi nu este suficient nici un studiu îndelungat: nici o carte, nici chiar o carte sacră, nu poate furniza acel moment insondabil când, în prezenÅ£a fizică a învăţătorului său, înÅ£elegerea discipolului este amplificată ÅŸi adâncită.
Atunci unde să căutăm astăzi? Este necesar aici tot flerul, discernământul ÅŸi pur ÅŸi simplu bunul simÅ£, deoarece sunt multe voci de sirenă ÅŸi auto-reclame. Åži totuÅŸi, nu a fost inutilă pregătirea pe care Gurdjieff a dat-o elevilor; nici faptul că a dat indicaÅ£ii pentru viitor. Åži după moartea sa, nu degeaba preÅ£uitele MiÅŸcări au fost transmise peste decenii; ÅŸi un nucleu responsabil s-a format cu greutate, pentru a menÅ£ine curentul care a fost creeat.
​
Atunci unde? Pentru cei a căror apropiere de Gurdjieff este practică, aceasta este întrebarea care trebuie să primeze. IniÅ£ial trebuie găsit un contact exterior: apoi cel interior trebuie reînnoit ÅŸi adâncit.
​
Gurdjieff; bibliografie selectivă (3)
​
Învăţăturile
​
Povestirile lui Belzebut catre nepotul Său - G.I. Gurdjieff(1950)
Întâlniri cu oameni remarcabili - G.I. Gurdjieff (1963)*
În căutarea miraculosului - P.D. Ouspensky (1949)*
Viziuni din Lumea Reala - G.I. Gurdjieff (1973)*
​
Apropieri de Gurdjieff
​
Pshiologia evoluţiei posibile a omului - P.D. Ouspensky (1978)*
Aventuri cu idei - Kenneth Waker (1951)
Către trezire - Jean Vaysse (1980)
Muntele Analog - Rene Daumal (1974)
Gurdjieff: O apropiere de ideiile sale - Michel Waldberg (1981)
​
Întâlniri cu Gurdjieff
​
ViaÅ£a noastră cu Dl. Gurdjieff - Thomas ÅŸi Olga de Hartmann (1964 , revizuită în 1983 ÅŸi 1992)
Adolescenţa cu Gurdjieff - Fritz Peters (1964)
Învăţăturile lui Gurdjieff - C.S. Nott (1961)
Å¢inutul Nedescoperit - Kathryn Hume (1966)
Cine eÅŸti domnule Gurdjieff? - Rene Zuber (1980)
IdioÅ£i în Paris - J.G. ÅŸi E. Bennet (1980)
​
Note explicative
1. AtenÅ£ia este totuÅŸi atrasă asupra următoarei biografii: “Gurdjieff: Anatomia unui Mit “scrisă de James Moorre (1991).
2. Jeanne de Salzmann; Prefaţa la (p. VIII) Imagini din Lumea Reala.
3. Cei care sunt deja angajaÅ£i într-un profund studiu al lui Gurdjieff li se recomandă din toata inima o bibliografie adnotata scrisă de J. Walter Driscoll si Fundatia Gurdjieff din California (New York Garland Publishing, 1985)
(* cărÅ£i traduse în limba română)
​
© James Moore, 1983 & 1999
Traducere în limba română © Gurdjieff Studies România